I julboken har vi arbetat tematiskt och blandat ämnena bild, musik, engelska, matematik, NO, SO och svenska. Här kommer några bilder från vårt arbete, mycket mer finns i elevernas julböcker som de tar med sig hem på avslutningsdagen. En provsmak:
·
Känna till hur julen firas i
några olika engelskspråkiga länder
·
Känna till några olika
julsånger från olika delar av världen
·
Kunna genomföra enkla
systematiska undersökningar (kryddprovsmakning) Planering, utförande och utvärdering
·
Kunna utföra en dokumentation
av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter
(kryddprovsmakning)
·
Känna till några exempel på
hur forntiden, vikingatiden och medeltiden kan avläsas i våra dagar genom traditioner,
namn, språkliga uttryck (ex julmat, lucia, folklore)
·
Kristendomens betydelse för
värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu. Kristna högtider
och traditioner med koppling till kyrkoåret, till exempel sånger och psalmer.
(julmusikal)
·
Ritualer och religiöst motiverade
levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendomen samt centrala
tankegångar bakom ritualer, levnadsregler och heliga platser i kristendomen som
de uttrycks i religiösa berättelser i Bibeln.
·
Lässtrategier för att förstå och
tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de
uttalade och sådant som står mellan raderna. (olika faktatexter, filmer)
·
Handstil samt att skriva,
disponera texter för hand (julkort)
·
Kunna läsa och följa samt
själv skriva instruerande texter, till exempel arbetsbeskrivningar
(ljusstöpning, pyssel, bilduppgift )
· Känna till konstverk från olika tider och
kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar (Jenny Nyström)
Dessutom arbetade vi med Alfred Nobel och de olika nobelprisen, återvinning vid ljusstöpning, problemlösning i matematiken och knep och knåp, korsord.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för att du använder ett trevlig språk när du kommenterar!