söndag 18 januari 2015

Syslöjd

På syslöjden så har vi jobbat med broderi. Vi har broderat tavlor, man fick göra figurer. Vissa gjorde djur, vissa gjorde växter. Man fick välja vilka färger man ville, på både sin figur och sin bakgrund på tavlan. Först så valde man en figur, sedan så skulle man mäta hur hög och bred den skulle vara. Efter det så valde man en bakgrund, sedan så skulle man börja sy på sin figur eller sitt djur. Man sydde kortstygn. När man var klar så fick man välja vilken ram man ville ha. Sedan så skulle Stina kolla på den och se om det var godkänt, de som var klara utvärderade sedan sin uppgift. Det var bl.a. frågor om man var nöjd eller om man var missnöjd och om man hade hjälpt miljön på något sätt. Efter man har gjort sin broderitavla så får man arbeta med valfri juldekoration.

Vinterträd

På dagens bildlektion gjorde vi träd genom att tejpa trädformer på ett papper. Sen tog vi en svamp och duttade mörka färger på pappret. Vi saltade på pappret samtidigt som det var blött. Sen tog vi bort tejpen och då blev träden kvar. Vi fyllde i konturerna med en svart tuschpenna. Sen tog vi en tunn tuschpenna och gjorde mönster på träden. Det var jättekul.

Vi arbetade med förmågan att skapa bilder med
hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.
hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.

Kunskapskraven vi arbetade med var att framställa olika typer av berättande bilder och att använda några olika tekniker, verktyg och material för att skapa olika uttryck.







onsdag 10 december 2014

Matematik

På matten har vi jobbat med algebraiska uttryck,  numeriska uttryck och ekvationer. Vi fick en matteorm där det var olika matteuppgifter. När man var färdig så skulle man gå till kapitel tre och jobba med area. En ekvation är när det finns en bokstav i talet och det man vill är att få vad bokstaven är värd. Oftast är bokstaven X men ibland A eller B. När det är två x ex. så sätter man en tvåa framför X:et. Den 11 december så ska vi  i femman ha ett matteprov med algebraiska uttryck, numeriska uttryck, ekvationer, procent och area.

måndag 1 december 2014

Bildredigering med digital teknik

På bilden har vi jobbat med datorerna på ett program som heter PhotoFiltre. Man tar en bild, och så redigerar man den i programmet. Man kan t.ex byta färger på bilderna, man kan göra den gammaldags, ljusare och mörkare. Man kan rita på bilderna i alla slags färger. Vi var ute och tog bilderna. Innan vi redigerade bilderna så tog vi en bild från Google och övade på.

Detta är dem förmågor vi har jobbat med: kommunicera med bilder för att uttrycka budskap och skapa bilder med digitala tekniker och verktyg.
Detta är några kunskapskrav vi har jobbat med: eleven kan presentera sina bilder med anpassning till syfte och sammanhang och eleven kan ge omdömen om arbetsprocessen och kvaliteten i bildarbetet.  

Detta är ett exempel på en redigerad bild som vi tagit själva. 

fredag 21 november 2014

Skogen

Fyrorna, femmorna och sexorna var i skogen den elfte september 2014. Vi hade olika stationer, bl.a. svampar, smådjur, träd, elden och en poängpromenad när man skulle samla olika föremål i skogen som man skulle göra ett konstverk av. Sedan så skulle vi äta korv i skogen. På eldstationen så pratade Jan-Ove hur man fick elektricitet och hur elden fungerade. Vi skulle leta efter svamp och sedan skulle vi rita av den.

Vecka 46 och 47

I veckan har vi jobbat med skapande skola.

Vi har också spelat med i skolhandbollen förra veckan. I skapande skola har vi gjort en 3D bild på ett stort papper.  Vi har även målat och hängt in saker i en skokartong till en känsla och det skulle vara 3D ex. glädje och kyla. Vi har pratat om demokrati, diktatur, riksdagen, regeringen och politiska partier på So-lektionerna. På engelskan tränar vi på att fråga varandra om saker ex. Vad är din favoritlåt eller din favoritartist. 













onsdag 8 oktober 2014

PICASSO

PICASSO


Vi målade en bild som man inte fick kolla på och som man inte fick släppa pennan när man målade.
Det var svårt att göra dom. Bakgrunden var i kalla färger och ansiktet varma färger. Dom blev istället väldigt konstiga och fula. Det var svårt att inte titta ner när man målade. Man skulle ha med bara ansikte. Sen fick man fylla i svart färg i sträcken. Sen var dom färdiga.