onsdag 10 december 2014

Matematik

På matten har vi jobbat med algebraiska uttryck,  numeriska uttryck och ekvationer. Vi fick en matteorm där det var olika matteuppgifter. När man var färdig så skulle man gå till kapitel tre och jobba med area. En ekvation är när det finns en bokstav i talet och det man vill är att få vad bokstaven är värd. Oftast är bokstaven X men ibland A eller B. När det är två x ex. så sätter man en tvåa framför X:et. Den 11 december så ska vi  i femman ha ett matteprov med algebraiska uttryck, numeriska uttryck, ekvationer, procent och area.

måndag 1 december 2014

Bildredigering med digital teknik

På bilden har vi jobbat med datorerna på ett program som heter PhotoFiltre. Man tar en bild, och så redigerar man den i programmet. Man kan t.ex byta färger på bilderna, man kan göra den gammaldags, ljusare och mörkare. Man kan rita på bilderna i alla slags färger. Vi var ute och tog bilderna. Innan vi redigerade bilderna så tog vi en bild från Google och övade på.

Detta är dem förmågor vi har jobbat med: kommunicera med bilder för att uttrycka budskap och skapa bilder med digitala tekniker och verktyg.
Detta är några kunskapskrav vi har jobbat med: eleven kan presentera sina bilder med anpassning till syfte och sammanhang och eleven kan ge omdömen om arbetsprocessen och kvaliteten i bildarbetet.  

Detta är ett exempel på en redigerad bild som vi tagit själva. 

fredag 21 november 2014

Skogen

Fyrorna, femmorna och sexorna var i skogen den elfte september 2014. Vi hade olika stationer, bl.a. svampar, smådjur, träd, elden och en poängpromenad när man skulle samla olika föremål i skogen som man skulle göra ett konstverk av. Sedan så skulle vi äta korv i skogen. På eldstationen så pratade Jan-Ove hur man fick elektricitet och hur elden fungerade. Vi skulle leta efter svamp och sedan skulle vi rita av den.

Vecka 46 och 47

I veckan har vi jobbat med skapande skola.

Vi har också spelat med i skolhandbollen förra veckan. I skapande skola har vi gjort en 3D bild på ett stort papper.  Vi har även målat och hängt in saker i en skokartong till en känsla och det skulle vara 3D ex. glädje och kyla. Vi har pratat om demokrati, diktatur, riksdagen, regeringen och politiska partier på So-lektionerna. På engelskan tränar vi på att fråga varandra om saker ex. Vad är din favoritlåt eller din favoritartist. 













onsdag 8 oktober 2014

PICASSO

PICASSO


Vi målade en bild som man inte fick kolla på och som man inte fick släppa pennan när man målade.
Det var svårt att göra dom. Bakgrunden var i kalla färger och ansiktet varma färger. Dom blev istället väldigt konstiga och fula. Det var svårt att inte titta ner när man målade. Man skulle ha med bara ansikte. Sen fick man fylla i svart färg i sträcken. Sen var dom färdiga.






tisdag 9 september 2014

Slöjdämne

Vi får göra massor av roliga saker i både sy- och träslöjd. I träslöjden t.ex. svarvar vi, och i syslöjden gör vi tavlor. Slöjd är ett väldigt roligt ämne. I slöjden lär vi oss många olika tekniker.

Vi får instruktioner och om vi inte förstår instruktionerna så frågar vi någon som vet.
Det är en väldigt fin träslöjdssal. Den är en av Sveriges finaste salar och är helt nybyggd.

Förmågan som vi tränar på i trä- och syslöjd är motorik. I syslöjden tränar man finmotoriken och i träslöjd tränar man grovmotorik.









fredag 5 september 2014

Den bästa sommaren

Vi har kollat på filmen Den bästa sommaren. Den handlar om en tjej och en kille som kommer till en sommarpappa och han är inte snäll. Dom hatar herr Johansson. Barnen heter Mårten och Annika. Annika är badass men Mårten är mer feg. Den utspelades på 1950-talet. Dom bor på landet och dom bor i ett hus som Herr Johansson har. Annika har massa burkar som hon lägger i andras fickor, hatburkar och kärleksburkar.
Annika och Mårten har byggt en lådbil. Dom rotade efter delar till lådbilen i Herr Johansson ladugård dom hittade en gammal kista som dom hittade och fyra hjul och två hinkar med färgen blå och vit.

Uppgifter:  Vi skrev om en händelse i filmen i jag-form. Sen pratade vi om filmen.

Förmåga:   formulera sig och kommunicera i tal och skrift

Kunskapskrav: 

Eleven kan skriva olika slags texter med innehåll och fungerande struktur samt språklig variation. 
I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller gestaltande beskrivningar och handling. 
Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som upprätthåller samtalet.