måndag 16 mars 2015

Landskapspresentation i PowerPoint

Vi har jobbat med ett landskap för varje elev i PowerPoint. Det fick inte vara landskap från Norrland. Först jobbade vi med en tankekarta med titlar som var bestämda i förväg, och sen gjorde vi en PowerPoint presentation. När man var klar skulle man redovisa för sin idrottsgrupp. 

Några exempel är de här:
Småland
Dalsland
Närke
Uppland
Södermanland
Västergötland
Skåne

Via PowerPoint har nu många blivit säkrare på att redovisa inför en större grupp, och nästan alla har redovisat. Detta har varit populärt, t.ex. Skåne har varit ett av de populäraste landskapen att redovisa om.

Här nedan ser ni två exempel på hur vi inledde våra redovisningar.




Förmågor vi arbetar med:
formulera sig och kommunicera i tal
söka information från olika källor och värdera dessa

Kunskapskrav vi arbetar mot:
Eleven kan förbereda och genomföra muntliga redogörelser med fungerande inledning, innehåll och avslutning och anpassning till syfte och mottagare


torsdag 12 mars 2015

Livskunskap

                                                                                                               

På livskunskapen så hoppade vi hopprep och twistband utomhus med klass 5:a och 5:b. Innan vi gjorde det så tävlade vi i slöjdgrupperna. Vi stod i fyra rader i slöjdgrupperna och rullade en fotboll mellan benen. Första gången vann ena träslöjdsgruppen och andra omgången så vann ena trä- och ena syslöjdsgruppen. Det tyckte båda klasserna var roligt.

Silkespappers träd

På bilden har vi gjort träd i siluett med silkespappersbakgrund. Först skrev vi i vår bilddagbok om vad vi skulle ha för känsla i bilden och vilka färger vi skulle använda. Sen tog vi silkespapper och limmade på som bakgrund. Sen klippte vi ut ett svart träd och limmade på det svarta pappret, sen kunde man dekorera bilden om man ville. När man blev färdig med bilden så skulle man svara på frågor i bilddagboken te.x om det blev den känslan man hade tänkt sig. Nu hänger alla träd på väggen i klassrummet, här är två bilder. :)



Vi arbetade mot två förmågor:
kommunicera med bilder för att uttrycka budskap

skapa bilder med hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material

Några av kunskapskraven som vi arbetade mot var:
·       *  Eleven kan framställa några olika typer av berättande bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett bildspråk och genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår.

·       * I arbetet kan eleven använda några olika tekniker, verktyg och material för att skapa olika uttryck.

·       * Eleven kan också ge omdömen om arbetsprocessen och kvaliteten i bildarbetet.

fredag 30 januari 2015

Musik

I musiken jobbar vi med olika reklamfilmer. 

Först kollade vi på några reklamfilmer på Youtube, sen delade musikläraren in oss i olika grupper. Då skulle vi hitta på en egen reklam. När vi hade hittat på en, skulle vi hitta musik till och filma in det. Det håller vissa fortfarande på med, de andra som är klara gör nån annan grej på ett papper. 

Några reklamer var till exempel om ketchup, knäck, brända pepparkakor, om gosedjur och många andra saker.

Förmågor som vi jobbar med när vi gör reklamfilmer är att tänka kreativt och våga skapa utefter sina idéer.

måndag 19 januari 2015

Höga berg



I no:n har vi jobbat med alperna och fjällen. Vi har bland annat gjort stenciler, målat, skrivit faktatexter om djur och sett filmer om fjällen och alperna. Snart ska vi göra ett prov om fjällens och alpernas djur, växter, de olika växtzoner och näringskedjorna. Vi har också arbetat med likheter och skillnader mellan fjället och alperna.
Våra mål med fjället och alperna är:
-Att kunna ge exempel på några typiska djur och växter på fjället och berätta hur de kan överleva där.
-Veta vad som menas med växtzoner.
-Förklara hur vi människor påverkar fjällens och alpernas natur.

-att kunna berätta skillnader och likheter mellan fjällen och alperna.

söndag 18 januari 2015

Syslöjd

På syslöjden så har vi jobbat med broderi. Vi har broderat tavlor, man fick göra figurer. Vissa gjorde djur, vissa gjorde växter. Man fick välja vilka färger man ville, på både sin figur och sin bakgrund på tavlan. Först så valde man en figur, sedan så skulle man mäta hur hög och bred den skulle vara. Efter det så valde man en bakgrund, sedan så skulle man börja sy på sin figur eller sitt djur. Man sydde kortstygn. När man var klar så fick man välja vilken ram man ville ha. Sedan så skulle Stina kolla på den och se om det var godkänt, de som var klara utvärderade sedan sin uppgift. Det var bl.a. frågor om man var nöjd eller om man var missnöjd och om man hade hjälpt miljön på något sätt. Efter man har gjort sin broderitavla så får man arbeta med valfri juldekoration.

Vinterträd

På dagens bildlektion gjorde vi träd genom att tejpa trädformer på ett papper. Sen tog vi en svamp och duttade mörka färger på pappret. Vi saltade på pappret samtidigt som det var blött. Sen tog vi bort tejpen och då blev träden kvar. Vi fyllde i konturerna med en svart tuschpenna. Sen tog vi en tunn tuschpenna och gjorde mönster på träden. Det var jättekul.

Vi arbetade med förmågan att skapa bilder med
hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.
hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.

Kunskapskraven vi arbetade med var att framställa olika typer av berättande bilder och att använda några olika tekniker, verktyg och material för att skapa olika uttryck.