I musiken jobbar vi med olika reklamfilmer.
Först kollade vi på några reklamfilmer på Youtube, sen delade musikläraren in oss i olika grupper. Då skulle vi hitta på en egen reklam. När vi hade hittat på en, skulle vi hitta musik till och filma in det. Det håller vissa fortfarande på med, de andra som är klara gör nån annan grej på ett papper.
Några reklamer var till exempel om ketchup, knäck, brända pepparkakor, om gosedjur och många andra saker.
Förmågor som vi jobbar med när vi gör reklamfilmer är att tänka kreativt och våga skapa utefter sina idéer.
fredag 30 januari 2015
måndag 19 januari 2015
Höga berg
I no:n har
vi jobbat med alperna och fjällen. Vi har bland annat gjort stenciler, målat,
skrivit faktatexter om djur och sett filmer om fjällen och alperna. Snart ska
vi göra ett prov om fjällens och alpernas djur, växter, de olika växtzoner och
näringskedjorna. Vi har också arbetat med likheter och skillnader mellan
fjället och alperna.
Våra mål med
fjället och alperna är:
-Att kunna ge
exempel på några typiska djur och växter på fjället och berätta hur de kan
överleva där.
-Veta vad
som menas med växtzoner.
-Förklara
hur vi människor påverkar fjällens och alpernas natur.
-att kunna
berätta skillnader och likheter mellan fjällen och alperna.
söndag 18 januari 2015
Syslöjd
På syslöjden så har vi jobbat med broderi. Vi har broderat tavlor, man fick göra figurer. Vissa gjorde djur, vissa gjorde växter. Man fick välja vilka färger man ville, på både sin figur och sin bakgrund på tavlan. Först så valde man en figur, sedan så skulle man mäta hur hög och bred den skulle vara. Efter det så valde man en bakgrund, sedan så skulle man börja sy på sin figur eller sitt djur. Man sydde kortstygn. När man var klar så fick man välja vilken ram man ville ha. Sedan så skulle Stina kolla på den och se om det var godkänt, de som var klara utvärderade sedan sin uppgift. Det var bl.a. frågor om man var nöjd eller om man var missnöjd och om man hade hjälpt miljön på något sätt. Efter man har gjort sin broderitavla så får man arbeta med valfri juldekoration.
Vinterträd
På dagens bildlektion gjorde vi träd genom att tejpa trädformer
på ett papper. Sen tog vi en svamp och duttade mörka färger på pappret. Vi
saltade på pappret samtidigt som det var blött. Sen tog vi bort tejpen och då
blev träden kvar. Vi fyllde i konturerna med en svart tuschpenna. Sen tog vi en
tunn tuschpenna och gjorde mönster på träden. Det var jättekul.
Vi arbetade med förmågan att skapa
bilder med
hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.
hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material.
Kunskapskraven
vi arbetade med var att framställa olika typer av berättande bilder och att använda några
olika tekniker, verktyg och material för att skapa olika uttryck.
onsdag 10 december 2014
Matematik
På matten har vi jobbat med algebraiska uttryck, numeriska uttryck och ekvationer. Vi fick en matteorm där det var olika matteuppgifter. När man var färdig så skulle man gå till kapitel tre och jobba med area. En ekvation är när det finns en bokstav i talet och det man vill är att få vad bokstaven är värd. Oftast är bokstaven X men ibland A eller B. När det är två x ex. så sätter man en tvåa framför X:et. Den 11 december så ska vi i femman ha ett matteprov med algebraiska uttryck, numeriska uttryck, ekvationer, procent och area.
![]() |
måndag 1 december 2014
Bildredigering med digital teknik
På bilden har vi jobbat med datorerna på ett program som heter PhotoFiltre. Man tar en bild, och så redigerar man den i programmet. Man kan t.ex byta färger på bilderna, man kan göra den gammaldags, ljusare och mörkare. Man kan rita på bilderna i alla slags färger. Vi var ute och tog bilderna. Innan vi redigerade bilderna så tog vi en bild från Google och övade på.
Detta är dem förmågor vi har jobbat med: kommunicera med bilder för att uttrycka budskap och skapa bilder med digitala tekniker och verktyg.
Detta är några kunskapskrav vi har jobbat med: eleven kan presentera sina bilder med anpassning till syfte och sammanhang och eleven kan ge omdömen om arbetsprocessen och kvaliteten i bildarbetet.
Detta är dem förmågor vi har jobbat med: kommunicera med bilder för att uttrycka budskap och skapa bilder med digitala tekniker och verktyg.
Detta är några kunskapskrav vi har jobbat med: eleven kan presentera sina bilder med anpassning till syfte och sammanhang och eleven kan ge omdömen om arbetsprocessen och kvaliteten i bildarbetet.
Detta är ett exempel på en redigerad bild som vi tagit själva.
fredag 21 november 2014
Skogen
Fyrorna, femmorna och sexorna var i skogen den elfte september 2014. Vi hade olika stationer, bl.a. svampar, smådjur, träd, elden och en poängpromenad när man skulle samla olika föremål i skogen som man skulle göra ett konstverk av. Sedan så skulle vi äta korv i skogen. På eldstationen så pratade Jan-Ove hur man fick elektricitet och hur elden fungerade. Vi skulle leta efter svamp och sedan skulle vi rita av den.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)