4: orna har gjort jättefina filmer!
Vi har spelat in egen musik i garageband, tagit bilder med iPads och redigerat i iMovie.
Här är resultatet:
4A
1: http://youtu.be/NpH5ZdccrtY
5: http://youtu.be/e3riud55whM
9: http://youtu.be/9kSZTqDcnPg
13: http://youtu.be/piZeFnM-SVA
17: http://youtu.be/h0A5tg25A10
2: http://youtu.be/gfuRwmyYOiY
10: http://youtu.be/HfxoYfa5D24
14: http://youtu.be/qRUPPHHrTxA
18: http://youtu.be/KdigfF17_o8
4B
3: http://youtu.be/FiUu51s_6N4
7: http://youtu.be/Zglz5YQLGc0
11: http://youtu.be/S-JlnEa4Xts
19: http://youtu.be/egCIEpYDNX0
4: http://youtu.be/hvsQD7DVG0c
8: http://youtu.be/PkitYJLmXDE
12: http://youtu.be/nYqoaB1VDrI
16: http://youtu.be/RRcj2lx8Rk4
20: http://youtu.be/IsIFvdR1bKw
torsdag 20 mars 2014
Koll på nätet
Under fyra veckor har vi jobbat med att få bättre koll på nätet. Vi började temat med att se vad vad vi gör på nätet och då använde vi ett material som heter Jag hjärtar Internet . Vi diskuterade och argumenterade för vad som var bra med Internet och vad som kan vara mindre bra. Vi hade en lektion om hur man skriver kommentarer på olika ställen och vad det står i lagen om bilder, musik och filmer. Sedan jobbade vi med hur datorer och Internet fungerar tekniskt och provade att programmera. Först gjorde vi "robotbanor" i klassrummet och sedan använde vi webbplatsen learn.code.org . Vi jobbade också med appen a.l.e.x. på våra paddor. Som avslutning utvärderade vi i våra målböcker och nästa alla tyckte att det varit ett lärorikt tema. Många tyckte att det var bra att vi hade pratat om tråkiga saker som han hända på Internet som t ex mobbning och många tyckte programmeringen var rolig och hade gärna jobbat vidare.
Till hösten vill vi fortsätta med att lära oss om scratch, träffa roboten NAO och göra egna små spel eller appar.


Målen vi
jobbade mot var att:
- kunna argumentera i olika samtalssituationer.
- kunna på ett medvetet sätt använda ord och begrepp
som används för att uttrycka åsikter.
- kunna ge och följa en instruktion både muntligt och
skriftligt.
- förstå skillnader i språkanvändning beroende på vem
man skriver till och med vilket
syfte samt att all kommunikation oavsett plats skall
vara respektfull.
- kunna jämföra källor och prövar deras
tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
- förstå hur man urskiljer budskap, avsändare och syfte i
olika medier med ett källkritiskt förhållningssätt. Rättigheter och
skyldigheter på Internet (SO)
- känna till något om hur Internet fungerar - några
delar i systemen och hur de samverkar. Hur telekommunikation förändrats över
tid. Enkel programmering (teknik)
fredag 7 mars 2014
glosor är en del av engelskan
Så här kan ett glosförhör se ut :-) |
Mål
När
vi har arbetat med området ska du kunna:
Ø olika färger
Ø
olika namn på möbler
Ø
olika lägesord
Ø
beskriva ditt hem
Fraser
vi kommer att jobba med:
Where is my…..
It´s in, (on, under , next to behind, in front of) my
bag
This is the livingroom……
There is/there are…….
måndag 3 mars 2014
Hoppande grodor
Just nu arbetar vi med längd på matten och i det arbetet har vi hoppat med grodor. Alla fick i uppgift att hoppa så långt de kunde med en groda och sedan mäta hur långt grodan hoppade. Resultatet för varje elev skrevs upp på en lista för varje klass. Därefter arbetade vi i grupper med frågor som kunde besvaras med hjälp av listorna, där eleverna fick jämföra längder.
I arbetet med grodorna jobbade vi med att
·
uppskatta,
mäta och jämföra längd
·
välja
och byta längdenheter
tisdag 25 februari 2014
Utvärdering - multiplikation
I vår målbok utvärderar vi de olika arbetsområdena och här kommer två exempel från vår utvärdering av det senaste i matematik: Multiplikation. Eleverna får sedan en individuell kommentar från en pedagog som bekräftar det som gått bra och ger tips på vad som kan bli ännu bättre.
onsdag 5 februari 2014
Bilderbok - annonser
Under några veckor har vi jobbat med bilderböcker på olika sätt. Vi har läst böcker och tipsat om dem för förskoleklassbarnen och ettorna. Vi har också jobbat med hitta typiska drag för en annons och sedan gjorde vi annonser i Power Point. Annonserna skulle göra reklam för en bilderbok. Alla annonserna hittar man på vår bokblogg Bokpuffarna.
Mål vi jobbade mot:
- kunna
läsa en skönlitterär text med flyt och förståelse både tyst och högt för andra.
- känna
till några betydelsefulla barn och ungdomsförfattare och deras verk.
- läsa
texter från olika tider och från olika delar av världen.
- kunna skriva beskrivande och argumenterande texter,
till exempel reklamtexter och sammanfattningar. Känna igen texternas uppbyggnad
och typiska språkliga drag.
- kunna på ett medvetet sätt använda ord och begrepp
som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps
nyanser och värdeladdning.
Begrepp
vi har jobbat med:
skönlitteratur
bilderbok
illustration
karaktär
miljö
handling
läsflyt/
läskondition
argumentera
sammanfatta
reklam
annons
nyanser
i språket
värdeladdning
i språket
tisdag 21 januari 2014
Illustrera en berättelse
På bilden har vi haft i uppgift att illustrera en berättelse. Karin läste bilderboken Klätter-Rosa av Shelley Fowles. Vi fick enbart höra berättelsen, inte se på de bilder som finns i boken. Därefter fick alla tänka ut en händelse i berättelsen som de ville illustrera. Teknikerna vi fick välja mellan var de vi arbetat med förra terminen: pastell, akvarellpennor, vattenfärg eller färgpennor.
Mål:
- Kunna välja ett avsnitt ur en hörd berättelse
och illustrera det med en berättande bild.
- Att själv kunna avgöra vilken teknik och
vilket material jag behöver för att få ett önskat resultat.
Begrepp vi har jobbat med:
illustration
akvarellpenna
skisspenna
pastell
vattenfärg
Här nedan kan ni se några av de färdiga illustrationerna!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)