torsdag 14 november 2013

Handbollsturnering





Vi var på handbollsturnering i Mimers hus. Vi åkte buss dit. Alla utom en i vår klass var med.
Första matchen förlorade vi. sen hade vi fruktstund, sen fick vi leka i friidrottshallen.
Vi spelade bra i våra lag. Vi mötte 3 klasser. Vi körde tjejerna mot tjejerna och killarna mot killarna. Vi var sportsliga och ärliga. Vi förlorade men det var roligt ändå. Vi lärde oss att vara ärliga om dom andra hade bollen och om vi tog den ifrån dom. Vi var inte ledsna när dom andra vann. Vi lärde oss att samarbeta med att passa bollen till varann. Vi lärde oss ha bollsinne. 

Kunskapskrav årskurs 6 i Idrott och Hälsa:
Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar sammansatta motoriska grundformer i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till aktiviteten.

fredag 8 november 2013

Vikingatidssvenskan handlar om berättandet


Under teamarbetet vikingatiden har ett av fokusen varit de nordiska språkens gemensamma historia och skriftspråkets historia i Norden, det andra har handlat om berättandet. På vår skola har vi en fantastiskt duktig berättarpedagog som ibland kommer till klasserna och just igår fick vi besök av Mikael som berättade om Idun och äpplena som håller asarna evigt unga. Fantastiskt att se och lyssna till ett proffs och vi fick lära oss flera berättartricks. Han pratade om hur man kan använda volym, tempo och kroppsspråk. Vi fick också tips om hur man kan förändra sin röst och hitta vår berättarpunkt. Alla tipsen ska vi använda nästa vecka när vi ska presentera Power Points som vi håller på att sätta samman. 

Målen vi jobbar mot i svenska och SO just nu är att:

Kunna genomföra en muntlig presentation om ett ämne hämtat från vardagen och att kunna använda stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra den
Känna till hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation

Känna till några myter och sagor från vikingatiden, från Sverige och Norden
- Berättelser från fornskandinavisk och äldre samisk religion
- Begreppen religion och livsåskådning
- Hur spår av fornskandinavisk religion kan iakttas i dagens samhälle

torsdag 7 november 2013

Välkommen till trä och metallslöjden

Det här är vår träslöjdslärare Jan-Ove. Vi har en jättefin slöjdsal som alla elever kan få plats i.










På träslöjden bygger vi en amfibiefarkost som kommer att kunna åka i vatten och på land.

Man kan piffa upp sin farkost med former och färger.

Burkarna är som hjul och brädan är formen på bilen.

Några valde att bara göra en båt som sedan skal segla på vatten.

Här är en modell på en båt som nästan är färdig.

Här är några av verktygen som vi använder i slöjdsalen.

fredag 25 oktober 2013

Animerad vikingafilm

Vi har i båda klasserna arbetat med att göra en vikingafilm. Vi började med att prata om vad som var typiskt för vikingatiden. Alla tankar samlade vi i en tankekarta på tavlan. Därefter skrev vi ett manus till filmen tillsammans i klassen. Vi utgick från manuset när vi sedan skulle måla bakgrunder och karaktärer. Därefter delade vi upp oss i grupper och varje grupp fick ansvar för att fotografera en del av filmen. Vi drog även lott om vilka som skulle få spela in rösterna. Till slut satte Karin samman filmerna och resultatet ser ni här nedan.
I arbetet med filmen har vi jobbat med ämnena bild, historia och svenska.

Mål vi jobbat mot: 
* Kunna framställa berättande bilder
* Kunna använda tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt för att skapa uttryck
* Inspireras av historien
* Skriva en gemensam berättande text med fungerande struktur och språklig variation
* Kombinera text med ett estetiskt uttryck så att de samspelar och på så vis förstärka och levandegöra textens budskap
* Visa kunskaper om historiska förhållanden under vikingatiden

Förmågor vi jobbat med:
* Kunna och våga diskutera för det man tror på när andra berättar om varför de tror på något annat. (kommunikativ förmåga)
* Fundera över om informationen man hittat är rätt och riktig för att veta om man kan använda den. (procedurförmåga)
* Kommer på lösningar på problem. (analysförmåga)
* Välja det bästa sättet att göra något på för att få bästa resultat.(metakognitiv förmåga)
* Kunna använda ord och begrepp i olika tillfällen. (begreppslig förmåga)


Tore och Runa på vikingatiden



Thorvall och Toras äventyr


tisdag 15 oktober 2013

Veckans förmåga – Kan förklara och visa hur saker hör ihop

I läroplanen Lgr 11 finns ett antal förmågor som vi ska jobba mot. Dessa tränar vi kontinuerligt på när vi arbetar med olika områden. 

Varje vecka har vi valt att lysa på en särskild förmåga och då lyfta den och titta extra på vad den innebär. Det gör vi genom att i helklass titta på en trappa (se exempel nedan) där eleverna får hjälpa till och diskutera fram vad som ska stå på nästa steg i trappan. Därefter gör vi någon slags övning som tränar förmågan.

Den här veckans förmåga var att kunna förklara och visa hur saker hör ihop. När vi gemensamt hade tittat på trappan fick eleverna två och två fundera på vad det fanns för likheter och skillnader i att leva på vikingatiden och idag. De skrev ner vad de kom fram till och sedan skrev vi gemensamt upp exempel på tavlan. Här är ett exempel på vilka likheter och skillnader två elever kom fram till.


måndag 7 oktober 2013

klassiker - texter inspirerade av Robinson


Bilden från 1719 är hämtad på Wikimedia
I klassikerarbetet skrev vi också texter med inspiration från berättelsen om Robinson Crusoe. Målen som vi jobbade mot var att:
- träna på att skriva olika typer av texter – fantasitext
- kunna bearbeta egna texter till innehåll och form
- kunna ge och ta emot respons på texter
- skriva texter för hand och med hjälp av dator
De begreppen som vi diskuterade och använde var: 
karaktär, miljö, handling, budskap, beskrivning, bearbeta och respons.

Vi tränade på de kommunikativa förmågorna samtala, resonera och diskutera med varandra och på att formulera oss i skrift.


lördag 5 oktober 2013

klassikertips

Under några veckor har vi arbetat med barn och ungdomsklassiker, alla har läst delar av en bok och de allra flesta har läst en hel. Böckerna har varit återberättade av Maj Bylock och till några av böckerna har vi också sett små snuttar av filmer. Uppgifter som hört till är faktatext om Mark Twain, att träna på förutsägelser i skönlitteratur och att göra en liten reklamfilm. Förmågorna som vi har tränat lite extra på är att redovisa och presentera sitt arbete för andra och berätta varför man tycker som man tycker (kommunikativa förmågor) samt att våga testa sig fram (metakognitiv förmåga).

Vi har jobbat mot att:
kunna läsa en skönlitterär text med flyt
känna till några betydelsefulla barn och ungdomsförfattare och deras verk
läsa texter från olika tider från Sverige, Europa och Nordamerika
kunna använda lässtrategier för att urskilja textens budskap

Begrepp vi har jobbat med:
skönlitteratur, klassiker, recension, karaktär, miljö, handling, budskap och omdöme.

Här visar vi några exempel på tips, allas hittar ni på vår blogg Bokpuffarna - välkomna dit!