fredag 25 oktober 2013

Animerad vikingafilm

Vi har i båda klasserna arbetat med att göra en vikingafilm. Vi började med att prata om vad som var typiskt för vikingatiden. Alla tankar samlade vi i en tankekarta på tavlan. Därefter skrev vi ett manus till filmen tillsammans i klassen. Vi utgick från manuset när vi sedan skulle måla bakgrunder och karaktärer. Därefter delade vi upp oss i grupper och varje grupp fick ansvar för att fotografera en del av filmen. Vi drog även lott om vilka som skulle få spela in rösterna. Till slut satte Karin samman filmerna och resultatet ser ni här nedan.
I arbetet med filmen har vi jobbat med ämnena bild, historia och svenska.

Mål vi jobbat mot: 
* Kunna framställa berättande bilder
* Kunna använda tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt för att skapa uttryck
* Inspireras av historien
* Skriva en gemensam berättande text med fungerande struktur och språklig variation
* Kombinera text med ett estetiskt uttryck så att de samspelar och på så vis förstärka och levandegöra textens budskap
* Visa kunskaper om historiska förhållanden under vikingatiden

Förmågor vi jobbat med:
* Kunna och våga diskutera för det man tror på när andra berättar om varför de tror på något annat. (kommunikativ förmåga)
* Fundera över om informationen man hittat är rätt och riktig för att veta om man kan använda den. (procedurförmåga)
* Kommer på lösningar på problem. (analysförmåga)
* Välja det bästa sättet att göra något på för att få bästa resultat.(metakognitiv förmåga)
* Kunna använda ord och begrepp i olika tillfällen. (begreppslig förmåga)


Tore och Runa på vikingatiden



Thorvall och Toras äventyr


tisdag 15 oktober 2013

Veckans förmåga – Kan förklara och visa hur saker hör ihop

I läroplanen Lgr 11 finns ett antal förmågor som vi ska jobba mot. Dessa tränar vi kontinuerligt på när vi arbetar med olika områden. 

Varje vecka har vi valt att lysa på en särskild förmåga och då lyfta den och titta extra på vad den innebär. Det gör vi genom att i helklass titta på en trappa (se exempel nedan) där eleverna får hjälpa till och diskutera fram vad som ska stå på nästa steg i trappan. Därefter gör vi någon slags övning som tränar förmågan.

Den här veckans förmåga var att kunna förklara och visa hur saker hör ihop. När vi gemensamt hade tittat på trappan fick eleverna två och två fundera på vad det fanns för likheter och skillnader i att leva på vikingatiden och idag. De skrev ner vad de kom fram till och sedan skrev vi gemensamt upp exempel på tavlan. Här är ett exempel på vilka likheter och skillnader två elever kom fram till.


måndag 7 oktober 2013

klassiker - texter inspirerade av Robinson


Bilden från 1719 är hämtad på Wikimedia
I klassikerarbetet skrev vi också texter med inspiration från berättelsen om Robinson Crusoe. Målen som vi jobbade mot var att:
- träna på att skriva olika typer av texter – fantasitext
- kunna bearbeta egna texter till innehåll och form
- kunna ge och ta emot respons på texter
- skriva texter för hand och med hjälp av dator
De begreppen som vi diskuterade och använde var: 
karaktär, miljö, handling, budskap, beskrivning, bearbeta och respons.

Vi tränade på de kommunikativa förmågorna samtala, resonera och diskutera med varandra och på att formulera oss i skrift.


lördag 5 oktober 2013

klassikertips

Under några veckor har vi arbetat med barn och ungdomsklassiker, alla har läst delar av en bok och de allra flesta har läst en hel. Böckerna har varit återberättade av Maj Bylock och till några av böckerna har vi också sett små snuttar av filmer. Uppgifter som hört till är faktatext om Mark Twain, att träna på förutsägelser i skönlitteratur och att göra en liten reklamfilm. Förmågorna som vi har tränat lite extra på är att redovisa och presentera sitt arbete för andra och berätta varför man tycker som man tycker (kommunikativa förmågor) samt att våga testa sig fram (metakognitiv förmåga).

Vi har jobbat mot att:
kunna läsa en skönlitterär text med flyt
känna till några betydelsefulla barn och ungdomsförfattare och deras verk
läsa texter från olika tider från Sverige, Europa och Nordamerika
kunna använda lässtrategier för att urskilja textens budskap

Begrepp vi har jobbat med:
skönlitteratur, klassiker, recension, karaktär, miljö, handling, budskap och omdöme.

Här visar vi några exempel på tips, allas hittar ni på vår blogg Bokpuffarna - välkomna dit!

lördag 28 september 2013

Jämföra och storleksordna tal



I matematiken har vi den här veckan arbetat med att jämföra och storleksordna tal. En övning vi gjorde var att spela spelet Störst tal. Det gick till så att vi delade in oss två och två och hämtade en spelplan, en penna samt en tiotärning. En började genom att slå tärningen och placera siffran det blev på platsen för tusental, hundratal, tiotal eller ental. Därefter gick turen över till kompisen som gjorde likadant på sin spelplan. Efter att båda slagit fyra slag var och skrivit in fyra siffror var, jämförde de talen de fått och den som fick störst tal vann. När de spelat ett antal omgångar bytte de till att spela Minst tal istället. Innan alla satte igång att spela pratade vi taktik tillsammans och gav varandra tips på hur man kunde tänka för att vinna.

Här är några kommentarer som sades under spelandets gång:
- Oj, vilken stor skillnad! Han fick bara 641 och jag fick 92755.

- Jag fick över 99 000 förut! Då vann jag för jag fick ett stötte tal, de andra fick något på 50 000.

- Hur vet du att du vann?
- Jag fick minst tal. Om man kollar på första siffran ser man att 0 är mindre än 4.

- Hon vann båda gångerna för hon har fått störst tal både här och här.

- Jag fick en etta och då satte jag den på ental och sen fick jag en åtta och då satte jag den på tusental.

- Kolla, den här omgången blev det bara ett i skillnad 0793 och 0794.

- Nu måste jag slå 6, 7, 8 eller 9 för att vinna.

Mål vi jobbade med:
* Eleven har kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i välkända sammanhang på ett fungerande sätt.
* Eleven kan även beskriva olika begrepp med hjälp av matematiska uttrycksformer på ett fungerande sätt.
* I beskrivningarna kan eleven föra enkla resonemang kring hur begreppen relaterar till varandra.

Förmågor vi jobbade mot:
* Samtala, resonera och diskutera med varandra (kommunikativ förmåga).
* Jämför saker, hur de är lika och olika varandra (analysförmåga).
*Välja det bästa sättet att göra något på för att få bästa resultat (metakognitiv förmåga).
* Kunna använda ord och begrepp i olika tillfällen (begreppslig förmåga).

torsdag 26 september 2013

söndag 22 september 2013

Solrosor






Några vackra sensommardagar arbetade vi med stilleben. Vi tittade noga på en bukett solrosor och målade av dem med pastellkrita. Som inspiration lärde vi oss lite om Vincent van Goghs liv och målningar och några av begreppen som vi tog upp var stilleben, expressionist, naturalist och colorist.

Målen vi jobbade mot var: 

  • kunna framställa berättande bilder
  • lära oss en teknik att måla med pastell på ritpapper
  • kunna måla olika former
  •  titta på en målning och säga vad vi ser och känner.
När vi tittade på konstbilder, målade stilleben och pratade om vad som var typiskt i bilderna tränade vi våra förmågor att jämföra saker, hur de är lika och olika varandra (analysförmåga), våga testa sig fram (metakognitiv förmåga) och förstå vad begrepp och ord betyder (begreppslig förmåga). 

Van Goghs bild "Vas med 12 solrosor" ser ut så här:


bildkälla: Wikipedia