onsdag 8 oktober 2014

PICASSO

PICASSO


Vi målade en bild som man inte fick kolla på och som man inte fick släppa pennan när man målade.
Det var svårt att göra dom. Bakgrunden var i kalla färger och ansiktet varma färger. Dom blev istället väldigt konstiga och fula. Det var svårt att inte titta ner när man målade. Man skulle ha med bara ansikte. Sen fick man fylla i svart färg i sträcken. Sen var dom färdiga.






tisdag 9 september 2014

Slöjdämne

Vi får göra massor av roliga saker i både sy- och träslöjd. I träslöjden t.ex. svarvar vi, och i syslöjden gör vi tavlor. Slöjd är ett väldigt roligt ämne. I slöjden lär vi oss många olika tekniker.

Vi får instruktioner och om vi inte förstår instruktionerna så frågar vi någon som vet.
Det är en väldigt fin träslöjdssal. Den är en av Sveriges finaste salar och är helt nybyggd.

Förmågan som vi tränar på i trä- och syslöjd är motorik. I syslöjden tränar man finmotoriken och i träslöjd tränar man grovmotorik.









fredag 5 september 2014

Den bästa sommaren

Vi har kollat på filmen Den bästa sommaren. Den handlar om en tjej och en kille som kommer till en sommarpappa och han är inte snäll. Dom hatar herr Johansson. Barnen heter Mårten och Annika. Annika är badass men Mårten är mer feg. Den utspelades på 1950-talet. Dom bor på landet och dom bor i ett hus som Herr Johansson har. Annika har massa burkar som hon lägger i andras fickor, hatburkar och kärleksburkar.
Annika och Mårten har byggt en lådbil. Dom rotade efter delar till lådbilen i Herr Johansson ladugård dom hittade en gammal kista som dom hittade och fyra hjul och två hinkar med färgen blå och vit.

Uppgifter:  Vi skrev om en händelse i filmen i jag-form. Sen pratade vi om filmen.

Förmåga:   formulera sig och kommunicera i tal och skrift

Kunskapskrav: 

Eleven kan skriva olika slags texter med innehåll och fungerande struktur samt språklig variation. 
I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller gestaltande beskrivningar och handling. 
Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som upprätthåller samtalet. 

fredag 9 maj 2014

I fablernas värld



Vi jobbar mot att:

ñ kunna använda lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
ñ kunna använda strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
ñ kunna olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
ñ skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator.
ñ kunna urskilja berättande texters budskap, språkliga drag, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
ñ känna till några fabler från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.

Begrepp vi har jobbar med:

fabel
karaktär
miljö
handling
budskap
sensmoral
bearbeta
disponera

redigera


I fablernas värld

tisdag 8 april 2014

Faktatexter på Wikimini

Vi har i svenskan och biologin jobbat med att läsa och skriva faktatexter. Tillsammans läste och jobbade vi med tre olika faktatexter om delfiner, gorillor och myggor. Därefter var det dags att skriva egna texter. Steg ett i skrivandet var att göra en tankekarta eller lista med fakta i form av stödord om ett valt djur. Faktan hämtade barnen från svenska-djur.se, wikipedia och ne. I höstas gjorde vi en liknande uppgift då vi skrev om djur i havet. Det var roligt att se att barnen nu skrev fler stödord på sina tankekartor än i början av fyran. 





Steg två var att med hjälp av sina stödord på tankekartan skriva en egen faktatext om sitt valda djur. 


När texten kändes klar bytte två elever texter och läste varandras och gav respons. Slutligen gav även vi lärare respons innan eleverna publicerade sina texter på Wikimini - barnens uppslagsverk. 

Här följer några länkar till elevers texter.




Vi har i det här arbetet jobbat mot att

ñ kunna förstå och använda de olika lässtrategierna: förutspå, undersöka, fråga, fånga och skapa för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna
ñ kunna använda lässtrategierna för att skriva en faktatext
ñ kunna bearbeta texter, både innehåll och form
ñ träna på att ge och ta emot respons på texten
ñ kunna söka information i olika typer av källor och träna på att pröva källornas tillförlitlighet 

söndag 6 april 2014

Veckans förmåga - Kunna använda ord och begrepp vid olika tillfällen

Varannan vecka tittar vi närmare på en förmåga som vi arbetar mot. Valet av förmåga görs efter vad vi kommer jobba med samma vecka så att vi kan få in förmågan vi många tillfällen under veckan. 

Vi startar med att tillsammans titta på en förmågetrappa (se bild nedan). Klasserna känner numera väl till gången med trappan och har blivit duktiga på att veta vad det står på nästa steg i trappan. Hittills har vi lärare gjort trapporna, men vi känner att snart kommer vi att skriva trapporna tillsammans med barnen.



När vi pratat om trappan brukar vi ha en uppgift som tränar förmågan. Den här veckan var uppgiften att välja ett ord från en lista på tavlan och sedan skriva en mening som innehöll det ordet och som passade ihop med ett ämne vi läser i skolan. För att på så sätt visa att samma ord kan användas vid olika tillfällen. I vårt exempel hade vi med sju skolämnen, men eleverna såg att vi inte hade tagit alla så de la till fler ämnen. 

Listan på ord de fick välja mellan såg ut så här:



Här följer två exempel som barnen skrev.

Vi valde ordet olika.
Svenska: De böcker jag läser har olika handlingar.
Matematik: När jag kollar på olika tal så finns det både olikheter och likheter.
Bild: När jag kollar på olika bilder så kan jag kolla om det är olika konstnärer.
So: När jag kollar på kartan så kan jag se olika former på länderna/världsdelarna.
No: Jag kan se om det är olika blandningar eller lösningar.
Musik: Jag kan höra olika toner från olika instrument.
Slöjd: Jag kan använda olika verktyg.
Engelska: Jag kan använda olika fraser.
Idrott: Jag kan använda olika redskap.

Vi valde ordet sortera.
Svenska: Jag kan sortera olika ord till olika ordfamiljer.
So: Jag kan sortera olika länder till olika världsdelar.
No: Jag kan sortera saker som sjunker och som flyter.
Matematik: Jag kan sortera smarties i olika färger.
Bild: Jag kan sortera grundfärger och sekundärfärger.
Slöjd: Jag kan sortera olika träslag.
Musik: Jag kan sortera olika noter. 

torsdag 27 mars 2014

kartlandskap


Vårens arbete i geografi har handlat om lära sig förstå hur en karta är uppbyggd. Få kunskap om kartans olika färger och tecken, samt att veta att det finns olika typer av kartor. Ett moment för att tillämpa kunskapen om kartans tecken och färger har varit att eleverna i grupper om två, tillsammans fått bygga ett kartlandskap i en låda. Material har tagits både hemifrån och ifrån skolan.


När lådan blivit klar har eleverna ritat en karta som skulle motsvara kartlandskapets innehåll. Därefter deltog alla i en kartorientering. Det gällde att matcha rätt kartlandskap (utsatt med bokstav) till rätt kartritning (utsatt med siffra).

Sista momentet var att alla fick se karta och kartlandskap ihop och tillsammans två och två bedöma vilken låda som hade tydligaste tecken och färger och att kartritningen samspelade väl med kartlandskapet. Där fick eleverna träna sig på den analytiska förmågan, dvs. att jämföra saker hur de kan vara lika och olika varandra. De tränade även den kommunikativa förmågan att samtala, resonera och diskutera med varandra om vilken karta och kartlandskap som var tydligast. När vi utvärderat området uppgav många elever att det varit väldigt roligt och lärorikt att bygga kartlandskapet.